Cimerman Software logo   Početna stranica
Početna
 
Reference
Reference
 
Kontakt
Kontakti
 
 
 
 
ERP SUSTAVI
 
 
PROGRAMI ZA PROIZVODNJU
 
 
PROGRAMI ZA KNJIGOVODSTVO
 
 
PROGRAMI ZA TRGOVINU
 
 
PROGRAMI PO MJERI
 
 
FISKALNA KASA
   
 
 
 Obavijest: Windows 10 Update, 17.08.2015.
 

WINDOWS 10 UPDATE - DA ILI NE?

U proteklih nekoliko tjedana, mnogi korisnici Windows 7 i Windows 8 operativnih sustava su dobili obavijesti (na razne načine) da mogu preuzeti novu verziju Windows 10 operativnog sustava. Stoga su nas mnogi pitali da li je dobro nadograditi računalo na novije Windowse. Također, mnogi su se odlučili samostalno nadograditi iste, te nam se naknadno obratili prilikom raznih problema. Stoga evo kratkih odgovora na Vaša pitanja i nedoumice.

Hoće li naši programi raditi na Windows 10 ?

Da, naši programi, koje ste koristili do sada će raditi i na novim Windowsima. Načelno je kompatibilnost sa starijim verzijama i programima jedno od osnovnih polazišta Microsofta, pa bi svaki program rađen za prijašnju verziju, morao raditi i na novijim verzijama Windowsa. Isto je i s našim programima. Načelno programi rade, međutim ponekad određeni dodaci u programu ili vanjska proširenja mogu uzrokovati nestabilni rad i blokiranje. Takvi problemi se jednostavno rješavaju na način da se program može pokretati pod "compatibility" modom postavljenim na neku raniju verziju OS-a, pa tada radi jednako kao što je radio i do sada. Slični problemi su se mogli dogoditi i kod Windowsa 8. Također je važno, kao što smo Vam to napominjali i prilikom nekih ranijih verzija, da za sada ne koristite Microsoft Essentials antivirusnu zaštitu jer ista nije kompatibilna s našim programima, te može uzrokovati oštećenja i gubitke podataka. Dugoročno ćemo napraviti sve što je potrebno da osiguramo rad naših programa na svim budućim verzijama operativnog sustava Windows.

Mogu li se očekivati kakvi problemi prilikom instalacije Windowsa 10 ?

Da, mogući smo različiti problemi. Velik broj instalacija prolazi bez ikakvih problema i obično je potpuno automatiziran, ali ipak bilježimo dosta slučajeva u kojima neke stvari koje su do sada uredno radile, na novim Windowsima jednostavno više ne žele raditi. Česti su problemi sa pisačima, sa internet bankarstvom, sa otvaranjem različitih datoteka koje su se prije otvarale bez problema, itd.

Instalirati nove Windowse 10 ili ne ?

Ukoliko računalo koristite za ozbiljne poslovne svrhe, i ukoliko Vam je ono neophodno za svakodnevni rad, savjetujemo Vam da ne riskirate, te da za sada ne instalirate nove Windowse 10. Prvenstveno zbog toga što se još nije stabilizirala podrška različitih proizvođača opreme i komponenti za njih, pa mnoge stvari za sada na istima ne rade. Nadalje, može se pretpostaviti (kao što je bilo sa svim prethodnim verzijama) da su novi Windowsi u svojim počecima nestabilni i ranjivi što se tiče različitih virusa i drugih napada, pa je dobro pričekati određeno vrijeme dok se ne odradi period zakrpa i popravaka kako bismo mogli reći da je sigurnost na dovoljno visokoj razini. Naš savjet je da nove Windowse instalirate samo ako ste sigurni da ćete njima dobiti nešto što sada ne možete ostvariti na postojećoj verziji, odnosno ako imate neki program ili opremu za koji baš morate instalirati novu verziju.

 
 Obavijest: Go-Global održavanje, 10.08.2015.
 

GO-GLOBAL ODRŽAVANJE

Mnogi naši korisnici koriste program Go-Global američke tvrtke GraphOn za udaljeno spajanje i rad preko interneta. Uglavnom su svi klijenti kupovali licence za navedeni software (cca 1 500 kn) koje uključuju i održavanje softwarea u trajanju od godinu dana. Nitko se samostalno nije odlučio za produljenje održavanja, niti smo mi to ikome posebno savjetovali (cca 250 do 300 kn godišnje).

Međutim, naknadni slučajevi iz prakse u kojima je trebalo ili popraviti Go-global zbog nekih problema, ili preseliti isti na drugo računalo, ili je jednostavno postojeća verzija prestala raditi zbog nekompatibilnih nadogradnji Windows operativnog sustava, pokazali su da je bez uplaćenog održavanja nemoguće odraditi bilo kakve zahvate na Go-Global softwareu. Drugi još veći nedostatak je u tome što poduzeće, koje nije platilo održavanje za tekuću godinu, ne može naknadno platiti samo tu godinu, nego mora platiti održavanje i za sve prošle godine od kada je kupljena licenca, odnosno od kada je zadnji puta bilo aktivirano održavanje. Na primjer, ako ste kupili GoGlobal software 2012. godine i u njemu dobili održavanje za 2012. godinu, i software radi bez problema 4 godine, ali se onda dogodi neki "kvar" u 2016. godini, dužni ste platiti održavanje za 4 godine (2013, 2014, 2015 i 2016) da biste kvar mogli ukloniti.

Napominjemo da za ovakva pravila licenciranja i održavanja nismo znali do ove godine, i tek su nam neki svježi slučajevi u praksi pokazali kako stvari funkcioniraju (očito treba čitati mala slova u licence agreementu).

Stoga svim korisnicima Go-Global softwarea svakako preporučamo da ponovno zatraže održavanje (preko nas, ili poduzeća Heset koje je zastupnik za Hrvatsku), kako se u budućnosti ne bi našli u nezgodnoj situaciji. Ovih mjeseci (kolovoz, 2015.) poduzeće Graph On ima neke akcije za stare korisnike, pa su spremni otpisati nešto od dugovanja održavanja za "stare godine". Ukoliko u skoroj budućnosti pronađemo kvalitetniji ili barem jednako kvalitetan program, a da je ukupno jeftiniji, svakako ćemo Vam se javiti. Do tada probajte platiti 250 do 300 kuna po licenci godišnje kako biste bili sigurni da će stvari brzo biti riješene kada nešto krene po zlu.

 
 Obavijest: Virusi napadaju, 20.07.2015.
 

VIRUSI HARAJU, MOGU NANJETI VRLO OZBILJNE ŠTETE

Nekoliko slučajeva iz prakse, u kojima su ljudi u sat vremena potpuno izgubili sve podatke, slike, mailove, dokumente... naveli su nas da Vas ponovno upozorimo na opasnost od računalnih virusa i da oni nisu bezazleni. Ispada da nije dovoljno imati samo antivirusni program, i smatrati da se 100% sigurni. U nastavku Vam donosimo neke savjete kao biste bili sigurniji od virusa, i od gubitka podataka općenito.

Zaštita br. 1: Antivirusni program

Prva i osnova zaštita računala je Antivirusni program. Svako računalo mora imati instaliran antivirusni program. Osim toga on mora imati omogućen svakodnevni update kao bi u svakom trenutku mogao doći do svoje nove verzije. Na tržištu ima mnogo različitih antivirusnih programa, i većina njih je besplatna za osnovnu verziju, i kao takvi čine sasvim urednu zaštitu. Neki od značajnijih su: Avira, Nod (Eset), Avast, Kaspersky, AVG, Symantec, McAfee... Pri tome Vas molimo da ne koristite Microsoft Essentials Antivirus jer može uzrokovati oštećenje i gubitak podataka u našem programu.
Loša stvar je što antivirusni programi mogu usporiti rad računala, pa i našeg programa. Naš program se neće usporiti ukoliko u izuzetke od skeniranja (exceptions) dodate ekstenziju "TPS", jer TPS datoteke ne mogu sadržavati viruse, a intenzivno se koriste u našim programima.

Zaštita br. 2: Kako čitate mailove

Nedavni slučajevi su nam pokazali da velik broj virusa dolazi putem e-maila. Zato je važno kako čitate mailove, te što radite s njima. Naime, kada Vam dođe e-mail, i on Vam se pokaže u programu za čitanje mailova (npr. Outlook Express, Microsoft Outlook, Live mail, itd.) potpuno ste sigurni ako kliknete na naslov maila, i ako pročitate što piše u sadržaju maila. Međutim, opasnost vreba iz attachmenta (privitka). U Attachmentu može biti virus, i dovoljno je ponekad da samo kliknete na njega, i da ugrozite sve što imate na računalu. Zato se pridržavajte ovih pravila:

- nikad nemojte otvarati attachmente u mailovima osoba koje ne poznajete ili pošiljatelj uopće nije naveden,
- nikad nemojte otvarati attachmente u kojima su EXE, BAT, RAR ili ZIP datoteke, ako niste sigurni da znate o čemu se radi,
- nikad nemojte otvarati attachmente u mailovima osoba koje poznajete, ali vam nije jasno što vam zapravo osoba piše,
- nikad nemojte otvarati attachmente u mailovima osoba koje poznajete, ali je tekst na stranom jeziku, ili na hrvatskom jeziku ali je prepun gramatičkih grešaka,
- nikad nemojte otvarati attachmente u mailovima koji nemaju nikakav tekst u mailu,
- ne vjerujte da ste osvojili na lotu, lutriji, ili naslijedili bogatstvo od nekog udaljenog rođaka.

Zaštita br. 3: Kako surfate internetom

Prilikom surfanja po internetu, mnoge stranice će Vam lažno ponuditi da Vam nešto instaliraju na računalo. Antivirusni program, a i program za pregledavanje internet stranica će Vas uvijek upozoriti da nešto pokrećete (Run), ili da nešto skidate (Download), ili da ste dozvolili da se nešto dogodi (Allow). Međutim, ako Vi svjesno ili nesvjesno kliknete da nešto želite instalirati, pokrenuti, ili dopustiti, nijedan antivirus Vas više ne može zaštititi, jer ste Vi odabrali da želite da se nešto dogodi. Na taj način, web stranice, obećavajući nove igrice, zanimljive sličice ili filmove, crackove za programe koji Vam više ne rade, Vašim pristankom instaliraju viruse u vaša računala. Posebno se to često događa prilikom skidanja crackova za programe, piratskih verzija filmova, crtića i muzike, te raznih torrenta.

Zaštita br. 4: Kopije svega što je vrijedno

Ne postoji apsolutna zaštita od virusa i od gubitka podataka. I najboljim programerima (i u Cimerman Software) se dogodilo da smo dobili viruse na računala. Također, osim virusa, do gubitka podataka može doći i zbog kvara opreme, zbog neopreznog rukovanja podacima (slučajno brisanje), namjernog uništenja od strane treće osobe, itd. Zato je važno da sve podatke koji su Vam važni (dokumenti, slike, podaci,...) imate kopirane na više različitih i dislociranih medija. Što je podatak vrijedniji, to ga imajte kopiranog na više mjesta, i na više različitih uređaja.

 
 Obavijest: Arhivirajte podatke, 01.07.2015.
 

ZAŠTO JE VAŽNO ARHIVIRANJE PODATAKA, I KAKO GA RADITI

Obično mi kao programeri osiguramo poduzećima da se podaci iz naših programa uvijek arhiviraju na neko mjesto, međutim to ne znači da vodimo računa o drugim Vašim vrijednim podacima. Također, i Vaša je obaveza da znate gdje su kopije podataka (i iz našeg programa) kako biste iste mogli zaštiti od fizičkih oštećenja ili otpajanja. U praksi vrlo često vidimo slučajeve gdje ljudi ostaju bez svojih podataka, ne samo podataka iz programa, već također bez mailova, adresa, slika, filmova, dokumenta, itd. Gotovo da svaki tjedan imamo jednu tužnu priču u kojem je netko ostao bez vrijednih podataka. Zato vas želimo upozoriti, te vam pomoći da se zaštitite.

Kako dolazi do gubitka podataka ?

Ima nekoliko razloga zašto ljudi ostaju bez podataka, a najčešći su:
- virusi na računalu obrišu ili unište sve podatke (40%)
- kvar računala uništi svu memoriju (40%)
- ljudi zabunom obrišu ono što nisu htjeli obrisati (ponekad Recycle Bin pomaže) (10%)
- ljudi jednostavno ne mogu pronaći nešto što su prije imali (6%)
- netko treći namjerno obriše ili uništi podatke (1%)
- programeri naprave pogrešku u programu koja uništi dio podataka (1%)
- ostalo (2%)

Kako se zaštititi od gubitka podataka ?

Dva su osnovna načina kako se zaštititi od gubitka podataka:
1) Paziti kako i gdje spremate podatke,
2) Stalno raditi kopije podataka.

Gdje čuvati podatke ?

Postoje mnogi mediji, uređaji i komponente koji mogu čuvati digitalne podatke (npr. hard diskovi, SSD diskovi, memory (USB) stickovi, CD-i, DVD-i, SD kartice, mobiteli itd.) i nažalost nijedan medij nije 100% siguran, i nijedan nije toliko siguran da bismo ga mogli izdvojiti kao sigurno utočište za vaše podatke. Recimo da su čvrsti diskovi računala (hard disk) najsigurniji, iako gotovo svaki deseti izgubi sve svoje podatke u 5 godina, uslijed različitih razloga (ne nužno tehničkih). No, vrlo velika greška je čuvati vrijedne podatke na USB memory stickovima, mobitelima, SD karticama, CD i DVD medijima, jer su nažalost svi vrlo nesigurni i često gube podatke. Zato preporučamo da podatke svakako držite na čvrstim diskovima, a da ostale uređaje koristite kao rezervne kopije.

Vrlo dobra opcija za sigurnost su Cloud rješenja, jer pri tome će netko drugi brinuti o sigurnosti Vaših podataka, pa su se takva rješenja za sada pokazala kao najpouzdanija. Mnogi servisi (Google drive, Dropbox, itd.) Vam nude prilično velike kapacitete besplatno, pa su oni vrlo dobra opcija za sigurnost Vaših podataka.

Drugi aspekt zaštite podataka, osim gdje ih spremate, je kako ih spremate. Kada podatke spremate na hard disk, a on ima više particija, bolje je stavljati podatke na nesistemske particije (obično d:, e:), a ne na sistemsku particiju (c:), jer su češći gubici podataka na sistemskim particijama. Nadalje, važno je da su vam podaci na disku uredno strukturirani, i da u svakom trenutku znate gdje se što nalazi. Time ćete spriječiti da nešto zabunom obrišete ili zagubite, a također će Vam biti lakše organizirati arhiviranje ako podaci nisu razbacani posvuda.

Kuda arhivirati podatke ?

Ako neki podatak imate samo na jednom mjestu, vrlo vjerojatno ćete ga jednom izgubiti. Ako ga snimite na još jedno mjesto (da se nalazi na dva različita mjesta), tada ga vjerojatno nećete izgubiti. Ako želite biti sigurni da ga ne izgubite, tada ga snimite barem na tri mjesta. Tek kada ga stavite na četiri mjesta možete biti prilično sigurni da podatak nećete izgubiti.
No, pri tome je važno i koja su to mjesta gdje ste ga snimili. Ako ste na računalu napravili 4 foldera, i snimili istu datoteku u 4 različita foldera, tada ćete kvarom računala izgubiti sva 4 podataka. Ako snimite jednu kopiju na USB memory stick, a on ostane prištekan u računalu, kod kvara računala (npr. strujni udar), izgorjet će i računalo i stick. Ako podatke snimite na računalo, stick, CD medij i DVD medij, ali ih sve ostavite u istoj prostoriji, opet ćete npr. prilikom požara izgubiti sve podatke. Zato se pridržavajte ovih pravila:
- podatke arhivirajte barem na tri različita mjesta,
- barem jedno od tih mjesta mora biti fizički dislocirano (u drugoj prostoriji, u drugoj zgradi ili što dalje),
- uređaji ili mediji na koje snimate ne smiju biti stalno povezani (komunikacijski ili napajanjem),
- obratite pozornost na trajnost medija (npr. memory stick godinu dana, CD medij 5 godina, itd.),
- obratite pozornost na kapacitet medija (česte kopije mogu brzo zapuniti neke medije)

Učestalost arhiviranja ovisi o Vašim potrebama, odnosno kolike gubitke ste spremni pretrpjeti između dva arhiviranja. Danas postoje mnogi besplatni programi koji mogu automatski arhivirati podatke u pravilnim razmacima, pa o tome ne morate stalno voditi računa (npr. Cobian). Također preporučamo da na različite medije kopirate u različitim intervalima.
Vrlo važno je obratiti pozornost da li prilikom kopiranja uvijek prebrišete prijašnje kopije podataka ili svaki puta na medij stavljate novu kopiju podataka na način da na mediju ostaju i sve stare (prijašnje) kopije. Naime, barem jedan medij (kopiju) biste morali imati organiziran na način da na njemu ostaju i starije kopije. Jer kada dođe do oštećenja dijela podataka (npr. fizičko oštećenje, zaraženost virusom, itd), vi možda to oštećenje nećete odmah primijetiti, a kada ga primijetite možda će već biti kasno jer će se isto iskopirate i na sve Vaše arhive pa željenog originala više nigdje neće biti, a imati ćete tri ili četiri kopije uništene datoteke.

 
 Obavijest: Podsjetnik za fiskalizaciju, 10.06.2015.
 

PODSJETNIK ZA ONE KOJI IMAJU FISKALNU KASU VEĆ DUŽE VRIJEME...

Iz dosadašnjeg iskustva u radu s fiskalnim kasama uočili smo učestalo zanemarivanje ili zaboravljanje nekih osnovnih propisa, te Vam ovom prilikom, u najboljoj namjeri, želimo skrenuti pozornost na najčešće propuste. Za sva dodatna pitanja ili upute oko rješavanja navedenih elemenata, javite nam se bez ustručavanja, putem uobičajenih kontakata, ili pročitajte upute na stranicama porezne uprave (http://www.porezna-uprava.hr/fiskalizacija/fiskalizacija.asp).

1. Sva poduzeća moraju donijeti interni akt kojim se definiraju: popis i oznake poslovnih prostora, popis i oznake operatera na računalima, radno vrijeme svih poslovnica, itd., te isti mora biti dostupan u svim prodajnim mjestima. Akt mora biti ispisan na papiru i potpisan i pečatiran od ovlaštene osobe. Ukoliko to još niste napravili, možemo Vam poslati gotov predložak u formi Word dokumenta. Također, kod svake promjene podataka iz akta treba napisati novi akt.

2. Donijeti interni akt o blagajničkom maksimumu i paziti kada Vam iznos novca u kasi prekorači dozvoljeni maksimum. Također morate jasno imati definirani blagajnički minimum, kao početni novac u blagajni ujutro, u pismenom obliku u samoj kasi. Imali smo više slučajeva pečaćenja poslovnih prostora zbog razlika u iznosu novca u blagajni i iznosu utrška u računalu. Napojnice nemojte ostavljati u kasi.

3. Obavezni ste u poslovnom prostoru, a u pravilu na svakom naplatnom računalu, imati naljepnicu za fiskalizaciju tj. za potrebu izdavanja i uzimanja računa ("Bez računa se ne računa").

4. Molimo Vas da provjerite da li Vam se na svim pisačima kod ispisa računa ispisuje cijeli JIR i cijeli ZKI kod. JIR podatak mora imati 36 znakova zajedno sa crticama. ZKI kod mora imati 32 znaka. Često moramo pogađati kakve pisače, drivere i širine ispisa klijenti imaju, a kada stavljamo program preko Teamviewera ili sličnih programa ne vidimo fizički što izlazi iz Vašeg pisača.

5. Zbog mogućih zamjena demo i pravih certifikata, ili neuspješnih prijava prostora, molimo Vas da provjerite nekoliko Vaših stvarnih računa da li se uspješno zaprimaju na poreznoj upravi. Molimo Vas da odete na stranicu http://www.provjeri-racun.hr te na istoj upišete podatke za nekoliko Vaših računa. U slučaju da Vaši računi nisu prijavljeni, odmah nam se javite.

6. Svaka promjena radnog vremena, kao i zatvaranje određene poslovnice, ili skraćeni rad zbog godišnjih odmora, mora se obavezno (ponovno) prijaviti na poreznoj upravi putem modula za fiskalizaciju.

7. Prema više dobivenih tumačenja od porezne uprave, izdavanje i fiskalizacija računa izvan radnog vremena nisu dozvoljeni, čak ni za direktore poduzeća. Ako ste prijavili radno vrijeme npr. od 8:00 do 16:00, tada je izdavanje računa u 16:05 prekršaj.

8. Napravljene račune fiskalizirajte u danu u kojem ste ih i kreirali (tj. u datumu koji je naveden na računu). Samo u slučaju tehničkih problema smijete koristiti rok od 48 sati, uz upisivanje računa u knjigu. Ni u kojem slučaju ne fiskalizirajte račune s datumom koji je prošao više od 48 sati jer se "prijavljujete u prekršaj".

9. Nabavite knjigu uvezanih računa, i ovjerite ju na poreznoj upravi.